Nykyisin meillä on vallalla toimintatapa, jota kutsun ”Äitien tekemää ruokaa”-malliksi. Mallissa tunnollinen äiti ajattelee perheensä parasta. Äiti tekee kaiken valmiiksi lastensa ja myös miehensä puolesta, jotta arki sujuisi mahdollisimman helposti. Valitettavaa vain on, että tällä tavalla tehden äiti kaivaa kuoppaa omaan ”burn out”-hautaan sekä tekee karhunpalveluksen koko perheelle. Tämä samainen malli on käytössä kaikkialla missä, joku johtaa toimintaa eikä halua jakaa vastuuta. Se on havaittavissa niin opetuksessa kuin firmojen johtamiskäytännöissäkin.

Alkuun heti pahoittelut, jos joku loukkaantuu yleistystäni, jossa toimija on esitetty ”äiti”-roolin alla. Mutta valitettavaa vain on, että yhä edelleen useimmissa tapauksissa kotona ja koulussa nimenomaan nainen toimii näin. On myös paljon miehiä, jotka toimivat samalla tavalla.

Yhden ihmisen prosessi

Prosessissa äiti suunnittelee kaiken valmiiksi alusta loppuun. Hän miettii mitä syödään, mitä ruokatarvikkeita tarvitaan. Käy kaupassa, laittaa ruokaa, kattaa pöydän ja huutaa: ”Syömään!” Kun perhe saapuu pöydän äärelle, ensimmäinen kommentti on useasti: ”Ei taas tätä… mä en tykkää tästä… tää on pahaa! Äiti pettyy, isä suuttuu lapsille ja lapset ovat ärtyneitä, kun yksi on miettinyt valmiiksi kaiken ja päättänyt muiden puolesta, mitä kaikkien tulisi syödä.

Osallistava oppimisprosessi

Prosessi voidaan toteuttaa uuden OPS:n toimintatapoja noudattaen eli osallistamalla ja yhdessä tehden. Perheen jäsenet eivät enää ole objekteja, jotka toteuttavat jonkun muun ajatuksia. Kaikista tulee subjekteja, jotka toteuttavat yhdessä yhteistä tavoitetta.

  1. Ideoiden kerääminen, toiveiden kartoitus ja tavoitteen asettaminen

    Äiti kysyy perheeltä: ”Mitä tällä viikolla syötäisiin?”

  2. Suunnittelu, valmistelu ja toteutus

    Perhe suunnittelee yhdessä ruokalistan, miettii ruokatavarat, käy kaupassa, laittaa ruokaa yhdessä ja syö yhdessä. Kukaan ei nyrpistä nenäänsä, koska on saanut itse olla vaikuttamassa asioihin ja päättämässä mitä syödään.

  3. Arviointi ja kehitysideat

    Kun on itse tehnyt ruokansa, niin siinä kohtaa voi vaan todeta, että ”Tulipa laitettua liikaa suolaa, tämä ei nyt maistu hyvältä. Laitan ensi kerralla vähemmän.”

  4. Lopetus

    Perhe siivoaa yhdessä ja lopettaa prosessin yhdessä.

Osallistavassa oppimisprosessissa kaikki oppivat ja perhe nauttii yhteisen työn tuloksesta, kun taas tunnollisen äidin prosessissa äiti oppii ja muu perhe vaan laittaa suuhunsa sen mitä tarjotaan.

Tutustu ”Äitien tekemää ruokaa”-malliin sekä moneen muuhun ajatukseen Prezissä: Koulu muutoksen tiellä.

Mainokset